Crowdfunding

Acesta poate fi un instrument util prin care poți aduna capital prin intermediul familiei, prietenilor sau diverșilor investitori interesați pentru a-ți lansa sau dezvolta business-ul.

Practic, trebuie să construiești o campanie prin care să îți prezinți ideea de afaceri într-un mod cât mai autentic. Susținătorii pot participa la strângerea de fonduri plasând sume care încep de la 1$ / 1€ și pot ajunge la zeci de mii de dolari / euro.

Și aceste tipuri de campanii pot îmbrăca mai multe forme. În schimbul banilor, ei vor primi o recompensă, fie că e vorba de acțiuni din compania ta sau șansa de a se bucura primii de un produs nou al companiei tale.

Iată, pe larg, care sunt tipurile de campanii și ce presupun ele:

💡Finanțare prin donații

General vorbind, acest tip de crowdfunding prin donații reprezintă un program prin intermediul căruia se strâng bani ce ajută anumite sectoare umanitare.

De exemplu, astfel de programe sunt realizate pentru organizații non-profit, companii care se ocupă cu refacerea unor zone devastate de dezastre naturale sau care ajută la oferirea de tratament medical persoanelor care nu îți permit. În urma acestui tip de campanie, susținătorii nu au un câștig financiar.

💡Finanțare cu recompensă

Acest tip de campanie oferă susținătorilor anumite bunuri în schimbul banilor, de cele mai multe ori sub formă de produse / servicii la compania care derulează campania. Astfel de programe sunt cele mai căutate de către companii.

💡Finanțare cu acțiuni

Campaniile de acest gen permit susținătorilor să devină co-proprietari ai companiei pe care o finanțează, prin cumpărarea unor acțiuni. Astfel, ei vor primi recompense financiare sub formă de părți din profitul înregistrat de companie, echivalente cu numărul de acțiuni deținute.

💡Împrumuturi peer to peer

Acest tip de împrumuturi sunt tot un fel de crowdfunding. Modul lor de funcționare este foarte simplu: un doritor poate să își facă publică datoria, pe o platformă dedicată, care apoi este finanțată de către un număr de „X” creditori. În schimbul banilor primiți, beneficiarul se angajează să achite o dobândă anuală, ce poate varia între 5 și 15 %, în funcție de diverși parametrii.

 

Beneficiile campaniilor de crowdfunding

➕Aceste tip de campanii sunt mai eficiente decât finanțările tradiționale

Comparând cu aplicarea pentru credite persoane juridice sau căutarea de investitori de unul singur, campaniile de crowd funding sunt mult mai eficiente în transmiterea mesajului tău către oameni interesați de domeniul în care activezi. Prin intermediul unei platforme de succes, vei putea spune povestea afacerii tale, vei crea un video de prezentare, vei seta o recompensă interesantă pentru investitori.

➕Este un loc excelent pentru a crea tracțiune și validare socială

O campanie puternică și foarte vizibilă de crowdfunding România va putea oferi o validare socială, care este vitală în evaluarea viitorului companiei.

➕Este un loc excelent pentru brainstorming

Observi că anumiți potențiali susținători pun întrebări legate de produsul tău pentru care încă nu ai răspuns sau îți arată că anumite aspecte ale planului tău de afaceri nu sunt chiar atât de bine puse la punct? Acceptă aceste mici critici și ia-le ca un brainstorming gratuit.

➕Vei câștiga susținători și fani imediat

Persoanele care îți finanțează proiectul vor deveni, automat și fani ai acestuia și, de ce nu, ambasadori ai brandului.

 

Totuși, înainte de a lansa o campanie de crowdfunding ar trebui să ai în vedere următoarele:

👉Trebuie să îți creezi o rețea de oameni interesați înainte de a lansa campania – Cu toate că mulți se așteaptă ca banii rezultați în urma unei campanii de kickstarter să le vină de la personae necunoscute, adevărul este că majoritatea fondurilor inițiale sunt oferite de către prieteni, rude și cunoștințe directe ale celui care are de gând să lanseze viitoarea afacere.

👉Găsește-ți publicul țintă – este foarte important să și găsești oameni care sunt interesați de produsul sau serviciul oferit, dacă vrei să ai o campanie de crowdfunding de succes.

👉Găsește platforma de crowdfunding potrivită – nu toate platformele de crowdfunding se vor potrivi tipului afacerii tale. Totodată, este important să le prezinți celor care au declarat că vor să îți susțină start-upul modul de funcționare al platformei pe care urmează să o folosești, înainte de lansare.

👉Creează un site de promovare a ideii – chiar dacă platformele de crowdfunding te vor ajuta să îți faci un pitch grozav, nu strică sau chiar din contră, te ajută să ai și un site propriu, unde să îți prezinți mai amplu ideea pe care o ai.

👉Prezența pe rețelele de socializare este importantă – prin intermediul unor astfel de site-uri, oamenii caută mai multe informații despre produsele de care sunt interesați sau pot descoperi servicii noi, despre care nici nu știau. Ar fi păcat să nu speculezi și o astfel piață, nu?

👉Creează un videoclip în care să îți prezinți produsul – există destul de multe studii recente care arată faptul că persoanele preferă să vadă prezentarea unui produs nou printr-un videoclip de calitate și scurt, în detrimentul textelor lungi și interminabile.

👉Nu te grăbi în lansarea campaniei – dacă ideea ta de afaceri este încă doar la stadiul de idee, nu ai un plan de afaceri solid sau un prototip pentru produsul pe care urmează să îl lansezi, atunci poate că ar fi bine să mai aștepți puțin și să pui mai bine lucrurile la punct.

👉Urmează instrucțiunile – urmarea regulilor este extrem de importantă, atunci când vrei să primești finanțare pe platformele de crowdfunding. Dacă observi că efectiv nu ai cum să îndeplinești una dintre condiții, atunci încearcă să cauți un alt site sau o nouă sursă de crowdfunding.

👉Nu uita, recompensele sunt importante – ar fi ideal ca înainte să setezi recompense pentru cei care donează pentru cauza ta, să faci puțin research și să vezi cam ce ar prefera oamenii.

👉Campania de crowdfunding va fi abordată ca un job full-time – va trebui să răspunzi întrebărilor pe care diverse persoane interesate le-ar putea avea, vei căuta oportunități de promovare, vei contacta potențiali investitori etc. Va fi ca un sprint derulat pe o perioadă de 30 de zile.

Ai un start-up la început de drum sau te gândești să îți deschizi unul? Atunci merită să explorezi mai în detaliu acest subiect.

Resurse: financer.com