Îți amintești de emoțiile pe care le aveai atunci când trebuia să susții un pitch în fața unui amfiteatru plin, la orele de seminar?

Ei bine, și noi. Iar dacă nu ai ajuns încă acolo, îți explicăm într-un articol câteva aspecte esențiale pe care ar trebui să le știi despre #pitching.


Noțiunea a apărut la Hollywood și era folosită pentru  scurtele prezentări pe care producătorii le făceau pentru a atrage atenția asupra operelor cinematografice, care urmau a fi lansate.

Acum, termenul are, în esență, același înțeles, acela de prezentare scurtă, care trebuie să conțină informații esențiale cu privire la proiect și neapărat, o solicitare financiară sau de altă natură. Scopul acestuia poate varia. Poți ține un pitch în fața unor investitori sau alte categorii de public, pentru a obține finanțare pentru afacerea ta, parteneri, anagajați sau pur și simplu…susținători.

 

Totuși folosi și o prezentare în PowerPoint / Prezi (sau altele) cu multe imagini, pentru că așa cum știm cu toții, o imagine poate valora cât o mie de cuvinte și te poate ajuta să rămâi în mentalul colectiv.


Cum faci un pitch?

Pe scurt, trebuie să pornești de la nevoia pe care ai identificat-o pe piață (De ce?), să continui cu soluția ta (Care e? Cum faci?) și să închei cu solicitarea pentru potențialii investitori / parteneri / angajați etc.

 

Pitch-ul tău trebuie să răspundă la următoarele întrebări:

💡Care este nevoia pe care ai identificat-o?

💡Care este soluția ta?

💡Care este piața? Dimensiunea acesteia, concurența și clienții.

💡Cum vei genera încasările? (Modelul de business)

💡De unde ai început, unde te afli și unde vrei să ajungi?

💡Care este solicitarea ta către interlocutor? Call to action.

 

Totuși, este foarte important de reținut că în funcție de public, prezentarea ta poate să difere. Ca și orice alt tip de prezentare, de altfel. De exemplu, cu colegii vom putea fi mai informali, în timp ce cu profesorii vom adopta o atitudine mai formală. Dar, fie că ne adresăm colegilor sau profesorilor, autenticitatea și emoția sunt aspecte care trebuie să primeze. Este important să spui o poveste prin care să ajuți audiența să empatizeze cu tine și idealurile tale.

 

Cum te pregătești pentru un pitch?

✅Începe să scrii! Chiar dacă scrii un material de o pagină, nu te panica. Recitește și rescrie, până când ajungi la forma finală a pitch-ului.

✅Repetă! În fața oglinzii, în fața camerei, în fața prietenilor și cere feedback. Îmbunătățește-ți modul în care livrezi mesajul, dacă este cazul. Dacă te filmezi, vei putea observa care îți este postura, care sunt gesturile la care ar trebui să renunți sau unde te împotmolești în prezentarea ta și ce ar trebui să repeți mai mult.

✅Nu învăța pitch-ul ca pe o poezie! Creează o structură, pentru a-ți fi mai ușor să urmărești ceea ce ai de transmis. De exemplu, memorează întrebările la care trebuie să răspundă prezentarea ta.


Elevator pitch

Acum, trebuie să menționăm și ce este un elevator pitch. Acesta este forma foarte scurtă a prezentării tale și trebuie să dureze 30 de secunde.

 

Imaginează-ți că te urci într-un lift (de unde și numele, elevator pitch), iar la un moment dat, alături de tine urcă și Jeff Bezos. Ai 1 minut la dispoziție să îi spui despre afacerea ta, cum începi? Discursul tău trebuie să fie concis, foarte bine structurat și să atragă finanțare din partea lui Bezos în doar 30 de secunde.

 

 


Tool-uri utile pentru prezentarea ta: 

👉PowerPoint

👉Prezi

👉Canva

👉Pitch.com

👉Visme

 

P.S. Aici poți răsfoi printre prezentările unora dintre marile companii de pe piață.

 

Surse: start-up.ro, Ingenius Hub, Bplans