8. Pivot, Scale-up & Exit

  1. PIVOTAREA – CE înseamnă, CUM se face și CÂND se aplică în cadrul unui start-up?

Drumul de la pasiune la afacere poate fi adesea anevoios și copleșitor. Așadar, înainte de a porni în această aventură este important să fii pregătit pentru orice. Un aspect important care trebuie luat în considerare atunci când plănuiești să îți înființezi propriul start-up este pivotarea.

 

Ce înseamnă pivotarea?

Termenul „pivotare” este utilizat frecvent în mediul antreprenorial. Pivotarea reprezintă aducerea de schimbări, în cadrul unei companii, în ceea ce privește strategia de business, atunci când planul inițial de afaceri nu mai corespunde cerințelor de pe piață.

Deși se crede adesea că pivotarea înseamnă schimbarea drastică a întregii strategii de afacere, nu este întotdeauna cazul. De cele mai multe ori, compania are nevoie doar de o singură schimbare, ca de exemplu reorientarea spre o nouă piață.

În anul 2020, în cadrul evenimentului reINVENT Summit, Radu Georgescu, unul dintre cei mai cunoscuți antrepenori din România din domeniul IT, a vorbit despre una dintre pivotările sale recente. Conform Forbes România, o afacere a anteprenorului, care vindea excursii personalizate, a fost transformată într-o firmă de vânzări generale, înlăturând tot ceea ce ținea de turism și introducând elemente ce țin de mai multe industrii, ca de exemplu industria farmaceutică și consultanță.

 

Cum se face și când se aplică pivotarea?

Orice start-up trece prin perioade dificile, iar în aceste perioade antreprenorul are de ales: fie renunță la afacerea sa, fie pune în practică pivotarea. Uneori pivotarea este privită ca un eșec. Deși aceasta survine din faptul că există probleme în companie, perioada pivotării îi poate oferi antreprenorului o nouă perspectivă și succesul business-ului său. Multe dintre companiile de succes din zilele noastre s-au născut în urma pivotării:

 

Twitter

Twitter a fost inițial numită Odeo, și reprezenta o rețea care le permitea utilizatorilor să vizualizeze și partajeze podcasturi. Fondatorii se temeau că vor trebui să închidă compania atunci când iTunes a început să preia această nișă. În urma unui brainstorming de două săptămâni, Odeo – rețeaua de partajare a podcasturilor a devenit Twitter – rețeaua de micro-blogging pe care o știm astăzi.

 

Nokia

Cu toții ne amintim cu nostalgie de primul nostru telefon, legendarul Nokia 3310. Compania Nokia, fondată în anul 1865 în Finlanda, a fost la bază o fabrică de hârtie. De-a lungul secolului 20, compaia a pivotat constant, ajungând de la hârtie la cauciuc și de la dispozitive mobile la telecomunicații. Nokia este în zilele noastre lider mondial în domeniul comunicațiilor mobile.

 

Starbucks

Cafeneaua pe care o întâlnim peste tot în lume, a fost inițial un magazin ce comercializa expressoare și sortimentele preferate de cafea boabe ale fondatorului, Howard Schultz. Cu toate acestea, în anul 1983, după o vizită a sa în Italia, antreprenorul s-a întors determinat să fabrice și să vândă cafea într-o cafenea în stil European.

 

Articol scris de Georgiana-Andreea Crîmu în cadrul disciplinei Comunicare, Relații Publice și Media Digitală – Facultatea de Științe ale Comunicării, UPT.

 

  1. Strategii de exit dintr-un start up

Un startup este o afacere sub forma unei companii, a unui parteneriat sau o organizație temporară care are scopul de a căuta un model de afaceri repetabil și scalabil.

Când începeți o nouă afacere sau dezvoltați o strategie și un plan pentru dezvoltarea unei companii existente, trebuie să aveți în vedere și strategia de ieșire. Aceasta înseamnă că puteți prevedea o modalitate de a ieși de pe piață.

În același timp, indiferent de domeniul de activitate, există un ciclu de afaceri pentru orice tip de dezvoltare a afacerii. Orice antreprenor responsabil trebuie să înțeleagă aceste cicluri pentru a-și adapta strategia companiei la tendințele pieței. Dacă antreprenorii trebuie să intre în spațiul de piață în continuă expansiune în etapa inițială a întreprinderii, iar etapa de dezvoltare a companiei ar trebui să coincidă cu creșterea pieței, atunci momentul ieșirii trebuie ales cu mare atenție.

Strategie de EXIT: Care este cea mai profitabila alegere?

Suntem foarte bucuroși că antreprenorii, fondatorii și proprietarii de afaceri cu care lucrăm sunt întotdeauna fericiți și bucuroși să vorbească despre toate acestea, chiar și momentele dificile prin care au trecut, deoarece acest lucru le permite să continue să învețe și să se dezvolte. Acest lucru i-a saturat pe ei și pe compania lor și i-a ajustat în consecință, astfel încât în ​​cele din urmă au rezolvat mai multe probleme decât au identificat inițial.

Intrebarea si raspunsul ulterior care nu curge la fel de liber ca restul este: “Care este strategia dumneavoastra de EXIT ?”

                                                                                   

Tipuri de EXIT – Cum sa faci profit din vanzarea afacerii pe care o conduci

Deși acestea sunt cele mai frecvente tipuri de ieșiri, există multe nuanțe și modalități de a părăsi o afacere. Când intenționați să ieșiți, asigurați-vă că aveți o echipă puternică. 

  1. Fuziuni si achizitii;
  2. Vanzarea afacerii sau a procentului detinut catre angajatii dumneavoastra;
  3. Oferta publica de vanzare;
  4. Lichidare voluntara : lichidarea companiei datorita falimenului sau imposibilitatii de a gasi un cumparator;
  5. Lichidarea partiala a capitalului propriu in urma stparteneriatelor rategice;
  6. Vanzare catre noua generatie de antreprenori.

                                                                              

Deși acestea sunt cele mai frecvente tipuri de ieșiri, există multe nuanțe și modalități de a părăsi o afacere. Când intenționați să ieșiți, asigurați-vă că aveți o echipă puternică.Luati in considerare alocarea totala a activelor, structura tuturor investitiilor si a activelor pe care le detineti. Ca majoritatea proprietarilor de afaceri, activele in care au fost facute investitiile de-a lungul timpului este unul singur, respectiv afacerea pe care o detineti, care este in majoritatea cazurilor, greu vandabila si riscanta.

 

PLANUL DE AFACERI ȘI STRATEGIA DE EXIT CARE NE AVANTAJEAZĂ CEL MAI MULT!

Iată câteva strategii de ieșire care se potrivesc afacerii dvs.:

  1. Găsește un succesor. Când găsim persoana potrivită și suntem dornici să ne continuăm munca, succesorul ne poate prelua afacerea cel mai ușor.
  2. Vindeți-vă afacerea. Companiile profitabile sau companiile care au potențialul de a oferi profituri reale sunt întotdeauna „produse” care pot găsi cumpărători. Elaborați un plan de afaceri pentru procesul de vânzare care să sublinieze faptul că afacerea în cauză nu depinde de dvs. și poate fi condusă de oricine.
  3. Afaceri de lichidare. Lichidarea corporativă este o altă strategie de ieșire în beneficiul multor proprietari de afaceri.

 

 

 Sfaturi pentru un exit de succes

Sfatul nr. 1 – Alegeți strategia de exit potrivită și la momentul potrivit.

Sfatul nr. 2 – Pregătiți-vă compania pentru procesul de exit

Sfatul nr. 3 – Alegeți înțelept investitorii/cumpărătorii 

Sfatul nr. 4 – Pregătiți un roadshow profesionist

 

Articol scris de Ștefania Sandu în cadrul disciplinei Comunicare, Relații Publice și Media Digitală – Facultatea de Științe ale Comunicării, UPT.