4. Identificarea oportunităților de business

Identificarea oportunităților pe piață pentru deschiderea unui startup

Cu toții avem idei de afaceri, cu un potențial nedeterminat, însă acestea nu îți garantează obligatoriu și succesul. Ideea de afaceri ar trebui sa pornească, în mod normal, de la existența unei oportunități pe piață. Fie că vorbim despre piața locală, națională sau internațională, este indicat ca orice business nou să pornească de la identificarea unei nișe, a unei necesități manifestate de către potențialii clienți. Nu toate ideile de afaceri sunt obligatoriu și oportunități.

 

Cum identificăm oportunitățile? 

Oportunitățile sunt date de existenta unei nevoi pe piata. Antreprenorul a identificat un grup de consumatori care pot deveni clienti și care pot aduce profit. Toate aspectele afacerii sunt favorabile și aceasta poate genera un cash flow semnificativ într-o perioada relativ scurtă de timp.

Principalul lucru pe care trebuie să îl facem după ce am luat decizia de implicare în afaceri îl constituie identificarea unor idei posibile de afaceri din care să rezulte oportunități viabile. O oportunitate atractivă și bine definită reprezintă piatra de temelie a unei afaceri de succes. Este însă, deosebit de important să se facă distincție între idee și oportunitate.

Al doilea lucru de care trebuie să ținem cont este cercetarea pieței prin care putem identifica piața, concurenții și oportunitățile realiste. Evaluăm și explorăm ideea de afaceri aleasă, apoi ne stabilim obiectivele SMART. Aceasta este o etapă importantă care ne va conduce la formularea planului de afaceri.

       

Spre exemplu, educația este un element foarte important pentru recunoașterea oportunităților, iar aici nu vorbim doar de educația legată în mod specific de un domeniu de activitate, ci de educația pe care o primim în general, atât din școala, în mod formal, cât și din familie sau din alte zone, în mod informal; o componentă majoră pentru majoritatea antreprenorilor din acest punct de vedere este auto-educația, deci acea componentă de educație pe care antreprenorii și-o autoadministrează, ca autodidacți.

În ceea ce privește experiența, e usor să înțelegem că ea este extrem de relevantă pentru oricine, atunci când analizează o idee de afaceri și încearcă să identifice care este oportunitatea pe care această idee o prezintă. Experiența poate fi, în principiu, de două feluri, una este cea personală, iar alta este cea legată de job, de activitatea desfășurată într-o organizație (sau în mai multe). 

Fără să intru în detalii cu privire la modul cum lucrează aceste rețele sociale, vreau doar să spun că, în prezent, informațiile din rețelele de contacte (în general din cele de tip social-networks pe Internet, dar fără a subestima în vreun fel valoarea încă foarte mare a rețelelor sociale tradiționale) sunt o armă extrem de puternică pe care un antreprenor o poate folosi în orice moment al dezvoltării afacerii sale.

Cu siguranța, rețelele sociale vor fi foarte importante atunci când afacerea crește și are nevoie să convingă rapid cât mai mulți clienti de calitatea și competitivitatea produselor și serviciilor oferite. Și vor fi la fel de importante atunci când vom dori să creștem valoarea brandului nostru. Dar până atunci, înainte de a avea o afacere propriu-zisă, atunci când doar analizăm care este oportunitatea reală de business pe care o idee o prezintă, cât de importante ar putea fi aceste informații din rețelele de contacte?

Logica ne spune că valoarea unor astfel de rețele în faza inițială este extraordinară, pentru că ai acolo, în aceste rețele, atât de mulți oameni care îți pot valida (sau invalida, sau corecta) ideea, în calea sa către o oportunitate de business.

Oportunitatea în sens antreprenorial este o idee care poate fi transformată într-o afacere. Ea are calitatea de a fi atractivă, durabilă, de actualitate și se are în vedere un produs sau serviciu care creează sau adaugă valoare cumpărătorului sau utilizatorului final.

Am regăsit câteva caracteristici ale oportunităților de afaceri care ne pot ajuta în deschiderea unui startup în care ideea de afaceri să fie una nouă și originală, existența unei nevoi pentru un asemenea produs investiția fiind minimă. De asemenea, să se adreseze unui segment mare din piață și unde antreprenorul are cunostințe și expertiza în domeniul vizat.

După ce avem o viziune clară și realistă a ideilor și obiectivelor noastre, trebuie să le transformăm într-un model de afaceri concret.

Procesul identificării ideilor de afaceri și evaluarea oportunităților poate fi influențat de tipul afacerii în care se dorește să se intre, în funcție de instruire, de educatie, de posibilități financiare, dar și de situația familială.

Profesorul Haward Stevenson de la Harvard definește oportunitatea de afaceri ca oportunitate economică reprezentând o dorită stare viitoare, diferită de cea prezentă și concomitent credintă a unei persoane (antreprenorul) că este posibilă realizarea cu succes a stării viitoare. Cu alte cuvinte oportunitatea de afaceri nu există până nu apare și antreprenorul sau managerul care întelege foarte bine care este starea de la care se pleacă și își imaginează starea la care se poate ajunge.

 

Articol scris de Daniela Sîrbu în cadrul disciplinei Comunicare, Relații Publice și Media Digitală – Facultatea de Științe ale Comunicării, UPT.